Koirakuvien ja kunnallisvaalien kynnyksellä

Tällä viikolla on puhuttu paljon Facebookin uudesta ominaisuudesta. Uutuutta tarjotaan ensimmäiseksi kuluttajien käyttöön USA:ssa. Kyse on mahdollisuudesta parantaa oman postauksen näkyvyyttä kavereiden seinillä maksamalla siitä.  Aluksi tämän markkinoinnin hinta on 7 alustavasti dollaria.

Asia herättää minussa aika ristiriitaisia tunteita. Tässä lista plussista ja miinuksista:

+ Hääkutsut ja -kuvat saa näkyvästi kavereiden seinille. Ystäviltä ei jää niin helposti tärkeät tilanteet huomaamatta, ja kuulet vähemmän pahoittelevia kommentteja aiheesta ”multa meni ihan ohi toi sun juttus”.

+ Bileisiin tulee jatkossa takuulla porukkaa. Jos epäilet, että naapurin tupareihin ei ole tulossa tarpeeksi ihmisiä, voit aina levittää viestiä omassa tilapäivityksessäsi. Voit jatkossa ostaa tutuiltasi (tai koko maailmalta) näkyvyyttä bileille. Naapurikin ilahtuu, kun tupareihin tulee 20 henkilön sijasta vaikka 2000 tyyppiä.

– En tiedä miten innokkaasti suhtaudumme tämän jälkeen Facebookin avaamiseen vaalikausina. Minulla on jo kymmeniä tuttavia ehdolla vaaleissa eri vaalipiireissä Vaasasta Helsinkiin. Koska yleisesti ottaen ihmiset laittavat kunnalisvaaleissa omat vaaliviestinsä kaikille (eivätkä vain kohderyhmälle), hukkuisi ns. normaali mukava sisältö vaalimainoksiin, blogeihin ja muuhun promoon aina kansanvallan huipputilaisuuksien kynnyksellä.

– Vauva- ja koirapäivitykset. Itse harrastin innokkaasti ensimmäisiä, en jälkimmäisiä. Epäilen, että minulla on kavereita, jotka ovat hetkellisesti piilottaneet viestini, koska eivät ole enää jaksanet lukea vauvauutisia (tai SoMe -juttuja).  Itse olen piilottanut muutamat koirauutiset näkyviltäni, samoin kuin liian aktiivisten liikunnanharrastajien Heia Heia -päivitykset. Jatkossako innokkaat rahanaiset ja -miehet valtaavat seinäni laihdutustilastoillaan ja vaalipropagandallaan?

No, on asiassa hyviäkin mahdollisuuksia, mutta aluksi ajatus tuntuu oudohkolta. Tiedän, että keksin tälle vielä paljonkin käyttöä =).

Tässä vielä Sergio Raztan näkemys Facebook -päivityksiin yksityishenkilöiden osalta. En välttämättä yhdy hänen näkemyksiinsä, mutta pakko myöntää, että hymynhäive tätä katsoessa välillä tulee suupieleen.

Mainokset
This entry was published on 2012/10/04 at 12:26. It’s filed under markkinointi, sosiaalinen media, Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

2 thoughts on “Koirakuvien ja kunnallisvaalien kynnyksellä

  1. minna puntila on said:

    Moikka Maria! Alkaa kuulostaa tuo ystävänäkyvyyden ostaminen oman elämän kauppaamiselta ja sen brändäämiseltä. Rahalla saa ja hevosella pääsee. Aitoja ja vähemmän aitoja tunteita ja ystäviä…tuohon vaalispämmäykseen olen itsekin törmännyt. Fiksuimmat ehdokkaat perustavat oman fb-siten vaaleja varten ja keskittävät sinne omat vaalipostauksensa, tämän toivoisi yleistyvän. syysterv. minna

    • Totta, Minna. Jossain kuulin, että tämä olisi Facebookin ns. pehmeä tapa siirtyä kokonaan maksulliseen palveluun. Katsotaan nyt, miten asia kehittyy ajan kanssa. =)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: