Rekrytointia sosiaalisessa mediassa – Bullhorn Reach

Jos rekrytoit ja tiedät että tarvitset avuksesi sosiaalista mediaa, Bullhorn Reach voi olla uusi suosikkipalvelusi. Palvelun idea on automatisoida rekrytointi, tai ainakin auttaa rekrytointi-ilmoitusten jakamisessa sosiaalisessa mediassa.

Automatisoinnista puhutaan paljon, ja koulutan työssäni erityisesti työnhakijoita automatisoimaan työnhakuaan. Tolkutan asiasta itse asiassa niin paljon, että usein olen aivan varma koulutusta aloittaessani, että homman täytyy olla selvä. Mutta ei se vielä kaikille vielä ole. Erilaiset hakuvahdit kuitenkin helpottavat työnhakua hakijoille. Samat välineet eivät kuitenkaan auta aina rekrytoijaa. Tarve on silti tälläkin puolella ilmeinen. Rekrytointiviestintää kannattaa automatisoida, varsinkin jos halutaan löytää niin sanotut passiiviset kandit. Nämä ovat henkilöitä, jotka voisivat tulla yritykseesi töihin, mikäli tajuat heiltä itseltään asiaa kysyä, tai toimittaa kiinnostavan työpaikkailmoituksen heidän nenänsä eteen. Itse nämä henkilöt eivät kuitenkaan aktiivisesti etsi töitä, joten perinteisten työpaikkailmoitusten avulla ei heitä välttämättä tavoita. Bullhorn Reach on palvelu, jonka avulla viidakkorumpu yrityksen työpaikoista saadaan toimimaan hieman tehokkaammin.

Rekrytointi-ilmoitukset näppärästi someen

Palvelussa voi ilmoittaa työpaikkoja ja jakaa niitä Facebookiin, Twitteriin, LinkedIniin sekä Suomessa hieman vähemmän tunnettuun Simply Hired –palveluun yhdellä napin painalluksella.

Rekrytointi-ilmoituksen voi myös ajastaa siten, että se postitetaan LinkedIniin ja Twitteriin sovituin väliajoin, esimerkiksi joka toinen päivä. Työpaikkailmoituksiaan voi palvelussa näppärästi matchata omien verkostojensa ihmisten kanssa. Eli siis etsiä LinkedInin verkostosta sopivia henkilöitä yrityksen ilmoittamaan työpaikkaan. Tässä muuten jälleen työnhakijallekin yksi syy siihen, miksi kannattaa haalia verkostoonsa mahdollisimman paljon relevantteja kontakteja. Lienee turha nykypäivänä korostaa, miten tärkeää tämä on rekrytoijalle  edellisen valossa.

Bullhorn Reachissa on kätevänä ominaisuutena Radar, eli Tutka -toiminto. Tutka havainnoi palveluun linkittämäsi LinkedIn -tilin tapahtumia ja kertoo verkostosi henkilöille tapahtuneista muutoksista. Otsikon Potential Movers alle on koottu henkilöt, jotka ovat saaneet lisää suosituksia tai lisänneet profiiliinsa tietoja lähiaikoina. Recently changed job titles –otsikon alle on puolestaan kerätty tehtäviään muuttaneiden henkilöiden lista. Tämä on kätevä ominaisuus kaikille, jotka ei aivan aina ehdi lukea jokaikistä tilapäivitystä joita LinkedIn –palveluun tehdään. Seuraamalla Radar -välilehteä pysyy kätevästi kärryillä siitä, milloin ja minne oman verkoston ihmiset ovat vaihtaneet työpaikkaansa.

Rekrytointi-ilmoittelun automatisoinnin ohella palvelu tarjoaa muitakin elementtejä. Osa niistä on selvästi tarkoitettu ”Nice to know” -tiedon lähteiksi ja palvelun yhteisöllisyyttä lisäämään. Omaa kilpeään rekrytoijana voi kiillottaa (tai rekrytoinnin tuloksesta riippuen myös sumentaa) lisäämällä onnistuneita rekrytointeja profiiliinsa ja jakamalla tietoa tekemistään rekrytoinneista omissa sosiaalisissa verkostoissaan. Leader Board –kentässä voikin sitten ihastella muiden keräämiä pisteitä rekrytoijina ja napata vaikka pahimmalta kilpailijalta sen huippurekrytoijan itselleen töihin 😉 Näin säästyy kätevästi myös sosiaalisen median rekrytointityökalujen opettelulta.

Palvelun kautta voi myös seurata muiden jakamia artikkeleita ja niiden suosiota sekä jakaa löytyneitä tekstejä eteenpäin omille verkostoilleen. Kaikki nämä ominaisuudet Bullhorn Reach tarjoaa ilmaiseksi. Maksua vastaan tarjolla on luonnollisesti myös muita ominaisuuksia.

Työnhakijat voivat selata palvelussa olevia työpaikkoja osoitteessa http://www.bullhornreach.com/jobs

Suomen osalta palvelussa näyttäisi tällä hetkellä olevan tarjolla 8 työpaikkaa pääkaupunkiseudulla ja yksi työpaikka Olkiluodossa. Kovin suuresta käytöstä ei siis vielä voida puhua.

This entry was published on 2012/04/13 at 10:36. It’s filed under rekrytointi, sosiaalinen media, työnhaku and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

2 thoughts on “Rekrytointia sosiaalisessa mediassa – Bullhorn Reach

  1. Kiitos Maria selkeästä esittelystä, Bullhorn ei vielä ole kovin tunnettu Suomessa, vaikka onkin hyvä työkalu rekrytoijan oman sosiaalisen median verkoston hyödyntämiseen tehokkaammin rekrytoinneissa. Tosin kuten sanottua Bullhornin reach on rajattu vain tähän verkostoon, joten pelkästään Bullhornin varaan ei kannata tuudittautua, koska ”reach” on siis hyvin rajallinen koko sosiaalisen median laajuuden näkökulmasta, siis vaikka omaisitkin ison verkoston. Lisäksi kannattaa huomioida, että automatisoidut Bullhornin (tai muun vastaavan palvelun) kautta lähetetyt generiset viestit tuottavat erittäin alhaisen clickthrough raten, eivätkä leviä viraalisti, joten helppous ja liiallinen automatisointi vie helposti ison osan tehosta, erityisesti kun viesti kohdennetaan vain omaan verkostoon.

    • Totta, Aki. Kiitos hyvistä kommenteista. Ihan totta on, että mikään työkalu ei yksin hoida asiaa. Tärkein työkalu on kuitenkin osaaminen ja osaavat ihmiset.

Jätä kommentti Aki Kakko (@AkiKakko) Peruuta vastaus