Markkinoinnin murroksesta ja verkostojen merkityksestä

Olin keskiviikkona konseptitoimisto Differon sidosryhmätapaamisessa Katri Tannin kutsumana. Differo on toiminnassaan erikoistunut markkinointiviestinnän strategiseen suunnitteluun. Tilaisuudessa saimme kuulla ja keskustella markkinoinnin muutoksista. Katri oli valmistellut tapahtumaa varten kaksiosaisen esityksen otsikolla ”Markkinoinnin murros 2012”.

Minua harmittaa, että en videoinut tilaisuutta. Katrin loistavasta alustuksesta huolimatta – tai pikemminkin sen ansiosta – tapahtuman todellinen sisältö oli käymissämme keskusteluissa. Sain arvokasta tietoa viestintä-, markkinointi-, ja verkkokehitystehtävissä eri toimialoilla olevien henkilöiden haasteista viedä eteenpäin muutoksia omissa organisaatioissaan. Olisin mielelläni jakanut joitain hetkiä ja kommentteja keskusteluistamme myös täällä. Tässä Katrin esityksen toinen osa Slideshare -muodossa.

Markkinoinnin murros

Jouduin valitettavasti poistumaan virallisen osuuden jälkeen, vaikka tarjolla olisi ollut ”1974 Tribute to Abba Show” ja mahdollisuus epäviralliseen keskusteluun ja verkostoitumiseen. Jäin kotiin lähtiessäni pohtimaan erästä asiaa. Millainen merkitys tuntemillamme ihmisillä lopulta on siihen, miten selviämme haasteistamme työelämässä. Olen aina uskonut, että verkostoilla on valtava merkitys ja työntekijöiden verkostoja toisinaan jopa aliarvostetaan työmarkkinoilla. Tämän vuoksi osana tehtävääni myös valmennan työnhakijoita verkostoitumaan sosiaalisessa mediassa.

Koska asia oli tuoreena mielessäni, riemastuin, kun luin Tampereen teknillisen yliopiston verkkosivuilta ilmoituksen diplomi-insinööri Elisa Vuoren väitöstilaisuudesta. Hänen väitöskirjansa nimittäin käsittelee aihetta ”Competitive Advantage in Networks of Knowledge-Intensive Business Services” eli ”Kilpailuetu tietointensiivisten liike-elämän palveluiden verkostoissa”. Vuori tutki siis, millaista kilpailuetua yritys verkostonsa avulla voi saavuttaa, ja miten yritys voi muuttaa markkinoita ja omaa asemaansa markkinoilla verkostonsa avulla. Väitöstilaisuus järjestetään ensi tiistaina 3.4. Tampereen teknillisellä yliopistolla. Aion järjestää itseni paikalle, vaikka kalenterini onkin jo täynnä kyseisenä ajankohtana.

Usein me sosiaalisen median ihmiset korostamme mielestäni verkostoitumisen merkitystä verkossa, mutta jätämme hieman vähemmälle reaalielämän verkostoitumisen. Erityisen hupaisaksi tunnen itseni, kun ”twiittailen” muille verkkoihmisille tekemisistäni nenä kiinni iPadin lasissa ja törmäilen seiniin/muihin ihmisiin. Koska olen aktiivinen Tampereen Teknillisen Seuran jäsen, saan usein kyselyjä siitä, onko sosiaalisen median ammattilaisia olemassa ja mistä heidät tavoittaisi. Vastaus on hieman hupaisa. Ammattilaisia kyllä on, mutta heidät tavoittaa usein (vain) verkosta tai verkostoista.

Haluankin herätellä kysymystä, tulisiko someammattilaisten mainostaa omaa osaamistaan enemmän perinteisissä kanavissa? Siellä, jossa ne apua kipeimmin tarvitsevat, sähköisiä kanavia käyttämättömät pienyritykset etsivät itselleen sopivaa apuvoimaa. Voitaisiin peräti järjestää verkostoitumistilaisuus aiheesta, kuka lähtee mukaan?

Advertisements
This entry was published on 2012/03/30 at 13:54. It’s filed under markkinointi, sosiaalinen media, verkostoituminen and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

One thought on “Markkinoinnin murroksesta ja verkostojen merkityksestä

  1. Maria, mielenkiintoinen bloggaus ja kiva, että tilaisuus innosti! Differon some-asikkuudet ovat nimenomaan syntyneet muiden tarpeiden rinnalle. Yrityksen on vaikea kysyä Some-apua tai ehdotusta jos heillä on tunne, etteivät konsultin vastauksesta mitään ymmärrä. Ehkä pitäisi selkeämmin tuotteistaa palveluita kuin tarjota epämääräistä Some-konsultointia. Eikä tapaamisehdotus ole lainkaan huono, järjestämään vain!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: