Puolivälin yhteenveto – Vuosi pakattuna jouluiseen tunnelmaan

Olen nyt aika tarkkaan ollut vuoden projektipäällikkönä Nuorten neuvonta- ja ohjauspalveluiden kehittäminen sosiaalisessa mediassa -projektissa. Välillä tuntuu, että päivät juoksevat, eikä hyvällä tahdollakaan ehdi tehdä kaikkea mitä tahtoisi. Esimerkiksi tälle blogille voisi suoda useimminkin aikaa, aiheiden puute tai into kirjoittaa eivät nimittäin tässä työssä varsinaisesti vaivaa, joten osoitan sormella priorisointikykyjäni. Kovin innokkaasti en tee uudenvuoden lupauksia, mutta tämän voisi tietysti luvata: Pistän asiat entistä paremmin tärkeysjärjestykseen. Tästäkin postauksesta huomaa hyvin, että olisin toki voinut kertoa tämän kaiken hieman useammassa erässä… Mutta ehkäpä itse opin tästä ensi vuotta varten.

Tänä vuonna projektimme piirissä on tehty ainakin seuraavia asioita

Valmisteltu sosiaalisen median ohjetta Pirkanmaan ELY-keskukselle ja Pirkanmaan TE-toimistoille

Valmistelimme ohjeen yhdessä Pirkanmaan ELY-keskuksen tiedottajien kanssa ja saimme aikaan havainnolliset mutta selkeän tiivistetyt ohjeet työntekijöiden toiminnan tueksi.

Lanseerattu Haussa.fi -verkkosivut ja markkinoitu niitä sähköisesti sekä ihan livenä

Entistä tutummaksi on tullut Googlen työkalut mainonnassa ja kävijäseurannassa.  Kävimme heti heinäkuussa markkinoimassa palvelua Tammerfesteillä ja vastaanotto oli huikean hyvää. Ainoa mitä jäi tuolloin puuttumaan, oli iPad sivuston esittelyyn tositilanteessa. Onneksi tämä on korjattu ja odotakin innolla paikallisia nuorille ja korkeakouluopiskelijoille suunnattuja rekrytointitapahtumia, joihin osallistumme kevään aikana. Digipuolella olen lähinnä keskittynyt Facebookin ja LinkedInin kautta tapahtuvaan markkinointiin, joskin hakukoneoptimoinnin toteutuksen jälkeen tilanne luonnollisesti muuttuu.

Syksyllä tilasimme Haussa.fi -sivustolle optimointikartoituksen mainostoimisto Värikkäältä. Värikkään antamien neuvojen avulla olen nyt toteuttanut Haussa.fi -sivuston optimointisuunnitelman. Tammikuussa nähdään, mitä optimoinnin käyttöönotto käytännössä saa aikaiseksi. Odotan innolla, että pääsen tosielämässä kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja hakuelementteihin ja seuraamaan muutosten vaikutuksia kävijämääriin.

Markkinoinnin saralla olen saanut hienoja kokemuksia viraalimarkkinoinnin tehosta oikein toteutettuna. Hoidin nimittäin sähköistä markkinointia Recruit -tapahtumaan. Etukäteen odotimme noin 150 – 200 messuvierasta, mutta saimme paikalle yli 450 kävijää.  Samalla keräsin dataa siitä, miten ja missä paikoissa ICT-alan ammattilaisia on tavoitettavissa. Uskon, että yksi merkittävin tekijä viraalimarkkinoinnin tehosta tässä tapauksessa oli oma osittainen kuulumiseni markkinoinnin kohderyhmään; tunnenhan opiskelujeni ja verkostojeni kautta merkittävän määrän tamperelaisia ICT-alan ammattilaisia.

Luennoitu ja koulutettu ainakin seuraavissa yhteyksissä

Sosiaalisen median mahdollisuudet ja käyttöönotto ELY-keskuksilla

ELY-keskusten viestinnän some -päivässä pidin kaksi puheenvuoroa. Niistä toinen käsitteli sosiaalista mediaa viestinnässä, toinen projektiani ”Nuorten neuvonta- ja ohjauspalveluiden kehittäminen sosiaalisessa medissa (ESR)”

Tilaisuus sisälsi kaiken kaikkiaan loistavia puheenvuoroja ja uskon että ELY-keskusten viestintähenkilöt saivat lisää eväitä omaan työhönsä.

Modernit työnhakutaidot  –  koulutus työnhakijoille.

Koulutuksessa annettiin tietoa pääosin korkeakoulutetuille työnhakijoille sekä perinteisen että sosiaalisen median hyödyntämisestä työnhaussa. Viikon mittaan pureuduttiin niin LinkedInin, Facebookin, kuin sosiaalisen median hyödyntämiseen yleisestikin työnhaussa. Tämän lisäksi annoimme osallistujille myös stailauskoulutusta ja mahdollisuuden työnhakuvideon tekoon.  Hyödynsimme Kiitos Henkilöstöpalvelujen, Tom Laineen ja Anne Helistön sekä Etapin osaamista apuna hyvän valmennuspaketin tuottamiseksi. Lopuksi järjestimme personoidut työtreffit, joiden tuloksena ainakin kuudelle henkilölle kymmenestä järjestyi työhaastattelu seuraavalle viikolle.

Olen vieraillut kuluneen syksyn aikana muun muassa Taitoprofiilien henkilöstöpäivässä, MPS -yhtiöiden Tampereen toimistolla, Tampereen yliopiston rekrytointipalveluissa, Tampereen ammattiopistolla sekä Joensuun TE-toimistojen koulutuksessa levittämässä tietoa sosiaalisen median käytöstä rekrytoinnissa ja työnhaussa sekä Haussa.fi -palvelun mahdollisuuksista. Tampereen TE-toimistolla järjestimme erilaisten kyselyjen innoittamana kaksi koulutustilaisuutta sosiaalisen median hyödyntämisestä rekrytoinnissa TE-toimistojen koulutusorganisaatioille. Näihin tapahtumiin osallistui yli 70 henkeä.

Tässä muutama kiitelty koulutusmateriaali kuukausien varrelta

Sosiaalinen media työnhaussa ja rekrytoinnissa

Katsaus työllistymistä edistäviin somehankkeisiin

Näyttää siltä, että tiedonjanoa sosiaalisen median rekrytointiin riittää ja minulla on ollut todella antoisia keskusteluja asiasta lähes jokaisessa tilaisuudessa, jossa olen saanut kunnian vierailla. Lopuksi vielä suurkiitos kaikille yhteistyötahoille ja työkavereilla! Teidän kanssanne on ollut ilo tehdä vuosi töitä.

Tässä vielä lyhyt yhteenveto siitä, mistä tässä kaikessa (siis minun työssäni) on kyse. Iloista joulua!

Mainokset
This entry was published on 2011/12/21 at 16:04 and is filed under Uncategorized. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

One thought on “Puolivälin yhteenveto – Vuosi pakattuna jouluiseen tunnelmaan

  1. Moi Maria!
    Kiitos hyvästä blogista. Mietimme Rekrytorin taustajoukoissa, miten tapahtuma voi nostaa sosiaalisen median paremmin näkösälle työnhaussa. Tässä ReCruit-tapahtuman tunnelmia:

    terv.
    Mikko ja muu Rekrytorin tiimi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: