Sosiaalinen media rekrytoinnissa – Haussa.fi pilotoi TE-toimiston asiakaspalvelua verkossa

Viestintätoimisto Manifesto  julkaisi kesäkuun alussa yhdessä SHL:n kanssa tehdyn tutkimuksen, jonka mukaan sosiaalista mediaa rekrytoinnissa ja työnantajamielikuvan rakentamisessa käyttää jo puolet yrityksistä. Maaliskuussa julkaistussa EK:n henkilöstö- ja koulutustiedustelu 2010 selvityksessä (PDF) on painotettu, että eri rekrytointikanavista internetin käyttö on lisääntynyt suhteellisesti eniten vuodesta 2004 lähtien. Vaikka yritysten omat internetsivut ovat edelleen tärkein kanava rekrytoida henkilöstöä netin välityksellä, myös rekrytointipalveluiden sivustot kasvattavat suosiotaan.

Kymmenellä prosentilla EK:n tutkimukseen vastanneista työnantajista on omakohtaista kokemusta sosiaalisen median käytöstä rekrytoinnissa. Internetin ja sen vuorovaikutteisia elementtejä sisältävien palveluiden hyödyntäminen työnhaussa ja rekrytoinnissa kasvattaa suosiotaan nopeasti. Videomuotoisena toteutettu esihaastattelu parantaa molempien työnhaun osapuolten mahdollisuuksia löytää hyvä kumppani, jonka kanssa solmia työsuhde. Tilanteessa, jossa hakijoita on sadoittain, voi lyhyt videoesittely tuoda olennaisia asioita esille työnhakijasta. Toisaalta työantajan edustajan kertoma videoesittely työpaikasta antaa todellisemman kuvan haettavasta paikasta ja työpaikan ilmapiiristä, kuin vain paperille kirjoitettu rivi lauseita.

Sosiaalisen median elementit mahdollistavat uudentyyppisen asiakaspalvelun myös työhallinnon edustajille. Toimin projektipäällikkönä ESR -hankkeessa, jossa kehitetään internetin ja sosiaalisen median mahdollisuuksia Pirkanmaan TE-toimistojen nuorten palveluissa. Osana tätä projektia olen mukana kehittämässä Haussa.fi nimistä verkkopalvelua.

Haussa.fi osoitteessa http://www.haussa.fi on Tampereen TE-toimiston ja Pirkanmaan ELY-keskuksen kahden ESR –hankkeen yhteisprojekti. Verkkopalvelussa pilotoidaan internetin ja sosiaalisen median mahdollisuuksia edistää työvoiman ja työpaikkojen kohtaamista. Haussa.fi:ssä aloitetaan syyskuussa chat -työkalun avulla toteutettava työnhaun asiakirjojen (hakemusten ja cv:iden) kommentointipalvelu ja verkkopalvelussa tarjotaan myös muun muassa mahdollisuutta keskustella verkon välityksellä TE-toimiston virkailijoiden kanssa.

Haussa.fi on suunnattu erityisesti nuorille ja verkkopalvelun lisäksi Haussa toimii Facebookissa ja Twitterissä. Näiden kanavien avulla myös pyritään aktivoimaan kohderyhmää työnhakuun sekä tuomaan TE-toimiston palveluja sinne, missä ihmiset liikkuvat. Syksyn aikana Haussan Facebook -sivuilla toteutetaan mahdollisuus seurata projektin piirissä järjestettäviä tapahtumia reaaliaikaisesti.
Tässä blogissa kirjoitan pääosin projektissani esille tulleista asioista, haasteista, mahdollisuuksista ja ideoista. Lisäksi käsittelen kirjoituksissani mielenkiintoisia sosiaalisen median ilmiöitä, joita ympärilläni havaitsen.

Mainokset
This entry was published on 2011/07/13 at 12:05. It’s filed under Sosiaalinen media rekrytoinnissa and tagged , , , . Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: